Muzea a galerie

Výstavy

Tvorba Libuše Niklové se objevuje na různých výstavách již přes 60 let. S výjímkou třech putovních výstav v letech 2010 a 2011 se jedná pouze o pár exponátů na každé výstavě. Větší kolekce je k vidění pouze v Napajedlech, v městském muzeu. My nyní disponujeme zhruba pětkrát větší kolekcí tvorby Libuše Niklové a chceme se o ní podělit s věřejností. A tak plánujeme putovní výstavy po Čechách i v zahraničí. Sledujte nás pro více informací.

Probíhající výstavy

Deťom na mieru. Autorská tvorba pre deti v socialistickom Československu

Výstava, kterou připravilo Slovenské národní muzeum a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, představuje tvorbu z oblasti nábytkového designu, hraček a užitkové grafiky pro děti předškolního a mladšího školního věku v socialistickém Československu. Mnohé z vystavených prací dvaceti významných designérů, především dřevěné a textilní hračky a nábytkové sestavy, uvidí návštěvníci poprvé, protože se zachovaly jen v podobě prototypů a do sériové výroby se nikdy nedostaly. Znárodněná výroba nedokázala totiž adekvátně reagovat na přání a potřeby zákazníků a kvalitní a zajímavé návrhy, šité „na míru dětem“, zůstaly v šuplících designérů nebo výzkumných institucí. V lepším případě se na základě vybraných vyráběly limitované série pro jesle a mateřské školy. Druhou skupinu exponátů tvoří plastové hračky, hračky z produkce českého a slovenského ÚLUV / ÚLIV, papírové vystřihovánky a dětské knihy, které se sice daly běžně koupit v obchodech, ale jejich design je natolik výjimečný, že by bez nich nebylo možné československou tvorbu pro děti v 50. až 80. letech 20. století prezentovat.

5/5

Stálé expozice

Prozatím je k vidění pouze jedna stálá expozice s významným množstvím exponátů originální tvorby Libuše Niklové.

Hřiště hraček

Unikátní stálou expozici hraček Libuše Niklové a Alfréda Kluga navrhl pro Muzeum Napajedla výtvarník Petr Nikl. Příjemnou formou zde představuje dílo designérů Fatry Napajedla, které svou originalitou předčilo běžnou hračkářskou produkci v Československu 50.–70. let a i mnohé dnešní výrobky. V expozici najdete pryžové postavičky z Gumotexu Břeclav, slavného nafukovacího slona a buvola nebo harmonikové pískací hračky v čele s ikonickým Kocourem. Hravou koncepci doplňuje velkoprostorová hra "Člověče, nezlob se!", dotyková hra či pohádka Kocourovi kamarádi.

5/5

L’Avènement des plastiques

Od přelomu 50. a 60. let 20. století převzal nábytkářský průmysl produkty vyrobené z ropy: plasty. Použití ABS (akrylonitril-butadien-styren), polyethylenu a dalších termoplastických pryskyřic, atraktivní pro svou nízkou cenu, znamenalo zavedení nových materiálů do světa designu. Tyto syntetické deriváty jsou pevné, lehké a snadno se upravují barvou. Ve filmu Alaina Resnaise Le Chant du styrène (1958) jsou vlastnosti ropy oslavovány jako ztělesnění magické tekutiny umožňující neomezenou produkci. Pokud jsou však materiály velmi levné, je vývoj forem drahý. Výroba předmětů se tak stává rentabilní pouze v průmyslovém měřítku, díky hromadné výrobě. Tehdy to byl začátek výroby ve více oblastech: od nábytku po kuchyňské náčiní, včetně automobilů, jako je slavný Méhari.

5/5

Budoucí výstavy

Zde se dozvíte základní informace o našich budoucích výstavách. Momentálně domlouváme několik zajímavých destinací jak u nás tak v zahraničí. 

Nabídka výstav

Máte zájem uspořádat výstavu tvorby Libuše Niklové ve Vašem muzeu či galerii? Neváhejte nás kontaktovat.

Historie výstav

Seznam uplynulých výstav u nás i v zahraničí.

ČECHY

Naše výstavy v ČR

SVĚT

Naše výstavy v zahraničí

ČECHY a SVĚT

Ostatní výstavy

ČECHY a SVĚT

Historické výstavy

Významné výstavy

Plastique ludique

Veselé plastové hračky výtvarnice Libuše Niklové uchvátily Paříž. Harmonikový kocour, nafukovací slon a další hračky výtvarnice Libuše Niklové se poprvé představily v Paříži na výstavě v Muzeu dekorativních umění v Louvre. Výstava se jmenovala Plastique ludique – Veselý plast. Bylo zde k vidění přes 120 hraček, sádrových návrhů a nákresů Libuše Niklové.

Musée des Arts Décoratifs, Louvre, Paříž, Francie

Takřka pěti měsíční výstava hraček Libuše Niklové v Muzeu dekorativních umění, které sídlí v jednom z křídel paláce Louvre v Paříži. Podstatný článek o výstavě vyšel nejen v Le Figaru, ale i v mnoha dalších francouzských časopisech zabývajících se kulturou a designem. O pařížské výstavě tvorby Libuše Niklové se zmínily i The New York Times.

107Rivoli Boutique, Paříž, Francie

Ve dvou výlohách v knihovně a obchodě se suvenýry v Muzeu dekorativních umění v Louvru v Paříži byly vystaveny po dobu výstavy Plastique ludique nafukovací hračky Libuše Niklové, žirafa, buvol Haukola a slon Vlastík a monografie Libuše Niklová od Terezy Bruthansové.

Galeries Lafayette, Paříž, Francie

V jedné z vitrín ve slavných luxusních Galeries Lafayette na Boleuvard Haussmann se jako poutač na výstavu hraček Libuše Niklové Plastique ludique v Louvru vystavovalo stádo vznášejících se buvolů Haukola. Tato mini výstava byla součástí akce Paris et Création a bylo zde k vidění 8 vitrín, každá poutala na jinou výstavu. Galeries Lafayette má několik set tisíc návštěvníků denně, převážně turistů.

Century of the Child: Growing by Design, 1900-2000

Výstava Století dítěte: rosteme s designem, 1900-2000. Na této výstavě ve slavném MoMA, Muzeu moderního umění v New Yorku bylo vystaveno přes 500 předmětů, hraček, fotografií, kreseb, atd. od autorů z celého světa. Bylo zde k vidění i několik hraček ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze, včetně několika hraček z tvorby Libuše Niklové, například slavný harmonikový kocour, nafukovací žirafa, slon Vlastík nebo několik gumových pískacích hraček jako třeba výpravčí, krotitel nebo doktor a sestřička. Hračky Libuše Niklové byly k vidění v sekci zaměřené na obnovu po druhé světové válce a příliv produktů určených dětem.

MoMA, New York, USA

První retrospektivní výstavu věnovanou dětskému designu uspořádalo newyorské Muzeum moderního umění. Expozice nazvaná Století dítěte se ohlížela za designem dětských hraček dvacátého století, zkoumala, proč se o něj tak zajímá moderní umění, a dokonce v něm hledala počátky pozdějších tendencí v designovém odvětví.

Designing Modern Women 1890-1990

Výstava Designing Modern Women 1890-1990. Na této rok trvající výstavě ve slavném MoMA, Muzeu moderního umění v New Yorku byly vystaveny pouze předměty navržené ženami z celého světa. Byly zde k vidění pouze předměty ze sbírek Muzea moderního umění, New York, včetně třech hraček z tvorby Libuše Niklové. Byly zde k vidění její nafukovací hračky, buvol Haukola, slon Vlastík a žirafa. 

MoMA, New York, USA

Libuše Niklová se v New Yorku, v Muzeu moderního umění objevila vedle takových ženských ikon designu jako Charlotte Perriand, která spolupracovala s architektem Le Corbusier nebo Lella Vignelli. Výstava Designing Modern Women 1890–1990 trvala téměř rok.

200 dm3 dechu

V Uměleckoprůmyslovém museu v Praze a v Domě Umění ve Zlíně probíhala dvouměsíční přehlídka díla návrhářky hraček Libuše Niklové. Retrospektiva pod názvem 200 dm3 dechu (jejíž název upomínal na roli, jakou v originálních výtvorech Libuše Niklové hraje vzduch) představovala tvorbu této výjimečné designérky a autorky devíti patentovaných vynálezů od raných návrhů po dobře známé realizované objekty. Bylo zde k vidění přes 120 hraček, sádrových návrhů a nákresů Libuše Niklové, například gumové figurky, které Libuše Niklová navrhovala od poloviny 50. do poloviny 60. let v Gumotexu Břeclav. Dále zde byly k vidění její legendární harmonikové hračky, v čele s kocourem a také nafukovací sedací hračky, které navrhovala ve Fatře Napajedla.

Uměleckoprůmyslové museum, Praha

Celoživotní práce průkopnice v oblasti hraček Libuše Niklové, která svoji tvorbou dalece předčila tehdejší hračkářskou produkci, byla od 1. dubna do 6. června k zhlédnutí v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Jedním z iniciátorů výstavy nazvané příhodně 200 dm3 dechu byl syn designérky Petr Nikl, který souběžně vytvořil expozici vlastního díla v prostorách Památníku národního písemnictví.

Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, Dům umění, Zlín

Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně, přesněji v Domě umění byla mimořádně úspěšná výstava hraček návrhářky Libuše Niklové s názvem 200 dm3 dechu. Navštívilo ji 3000 lidí. "Běžné expozice" přijde zhlédnout okolo 700 návštěvníků, za úspěch považujeme, když překročíme tisícovku, řekl ČTK kurátor výstavy Martin Beníček.

Jak šel kocour do světa. Hračky Libuše Niklové a jejich zahraniční kříženci

Světová premiéra objevné výstavy z unikátní sbírky představuje spolu s původní řadou zvířátek především kopie harmonikových hraček navržených Libuší Niklovou. Její slavný Kocour z roku 1963 překročil hranice tehdejšího Československa a postupně byl upravován podle lokálního vkusu a zejména tak, aby nebyl úplně stejný jako originál.

Uměleckoprůmyslové museum, Praha

První díl této objevné výstavy představilo Uměleckoprůmyslové museum v Praze ve dnech od 9. června do 2. října. Výstava byla uspořádána k příležitosti mezinárodní muzejní konference ICOM Prague 2022. Výstava byla zdarma a navštívilo ji veliké množství návštěvníků z mnoha zemí světa. Návštěvnost se dá jen odhadovat, jelikož výstava byla umístěna v neplacené části muzea. Ale i všichni platící návštěvníci výstavu zhlédli a těch bylo 16 932, dále také několik set učastníků konference ICOM. Neplatících návštěvníků bylo podle odhadů minimálně stejný počet jako platících, výstavu tudíž navštívilo odhadem 35 000 návštěvníků.

Muzeum Napajedla, Napajedla

Druhý díl této objevné výstavy představilo Muzeum Napajedla ve dnech od 29. června do 8. října. Výstava ve městě vzniku tohoto slavného kocoura představila několik dosud neznámých mutací kocourů a vidělo ji 1800 návštěvníků.

100 Years of Czech Design

Jednalo se vůbec o první výstavu v Japonsku, která se v takovéto šíři věnovala českému designu a jeho historii. Jádro výstavy tvořily předměty ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze, počínaje tvorbou Alfonse Muchy a českým sklem či porcelánem přes plakáty, nábytek, hračky až po animovaný film a ilustrované knihy. Výstava japonským návštěvníkům představuje kolem 250 exponátů, které symbolizují to nejlepší z českého designu. Na výstavě bylo k vidění i 12 hraček Libuše Niklové z naší kolekce. Některé v hlavní expozici a některé v dětském koutku.

MoMAK, Kjóto, Japonsko

26.05.2020 byla po dlouhé přestávce v provozu Národního muzea moderního umění v Kjótu otevřena výstava 100 let českého designu. Celý termín výstavy se posunul a návštěvníci si tak mohli přijít prohlédnout to nejlepší z českého designu až do 05.07.2020.

Setagaya Art Museum, Tokio, Japonsko

Výstava 100 let českého designu se po uvedení ve městech Okazaki a Toyama přesunula do Tokia, kde byla k vidění v Setagaya Art Museum.

Toyama Prefectural Museum of Art and Design, Tojama, Japonsko

Výstava 100 let českého designu se po úspěchu ve městě Okazaki přesunula do Toyama Prefectural Museum of Art & Design.

OkazakiCity Art Museum, Okazaki, Japonsko

Ve městě Okazaki v prefektuře Aiči bylo od 06.04. do 19.05. možné navštívit výstavu věnovanou stoleté historii českého designu.

The Museum of Modern Art, Hajama, Japonsko

Populární putovní výstava 100 let českého designu se z Muzea moderního umění v Kjótu přesunula do prefektury Kanagawa, kde byla od 31.7. do 22.09. k vidění v Muzeu moderního umění v Kamakuře a Hajamě.

Here We Are! Women in Design 1900 – Today

Ať už jde o design nábytku, módní design, průmyslový design nebo interiérový design, ženy zásadním způsobem přispěly k rozvoji moderního designu, a to jak kreativně, tak komerčně. A přesto je knihy o historii designu často nezmiňují. Výstava »Here We Are! Women in Design 1900 – Today« ve Vitra Design Museum se snaží pomoci nastolit rovnováhu. Představuje návrhářky za posledních 120 let a vypráví nový, mnohohlasý příběh designu na pozadí boje za rovná práva a uznání. Na výstavě je vystaveno kolem osmdesáti žen v designu, včetně protagonistek modernismu jako Eileen Gray, Charlotte Perriand, Lilly Reich a Clara Porset, obchodních lídrů jako Florence Knoll a Armi Ratia, ale také méně známých osobností, jako je sociální reformátorka Jane Addams. Současné pozice a výhledy do budoucna reprezentují designéři jako Matali Crasset, Patricia Urquiola, Julia Lohmann a také kolektivy Matri-Archi(tecture) a Futuress. Je zde vystaven především nábytek a vybavení interiéru. 

Vitra Design Museum, Weil nad Rýnem, Německo

Tato výstava, kterou připravilo Vitra Design Museum ve Weilu nad Rýnem oslavuje ženy designérky. Ve výstavě je zahrnuta i Libuše Niklová a její nafukovací Žirafa. Výstava je putovní.

Kunsthal Rotterdam, Rotterdam, Nizozemsko

Here We Are! je oslavou více než stovky žen, které byly a jsou zodpovědné za definování designu. Vstupte do této velkolepé a pestré expozice s nábytkem, keramikou, sklem, šperky, módou, grafickým designem a textilem za období 120 let. Výchozím bodem jsou výjimečné kousky ze sbírky Vitra Design Museum. Od průkopníků Bauhausu a návrhů pro interiéry vesmírných kapslí až po legendární designové klasiky a ženy, které v současnosti nově definují svou profesi prostřednictvím udržitelných inovací. Objevte nový pohled na příběh moderního a současného designu v Kunsthalu.

Disseny Hub Barcelona, Barcelona, Španělsko

Výstava představuje předměty vytvořené předními ženskými hrdinkami v různých oblastech designu od nábytku, interiérů, grafického designu a osvětlení až po textil, keramiku a šperky. Mezi návrháři se objevili Charlotte Perriand, Gae Aulenti, Lina Bo Bardi a Eileen Gray. Výstavu vytvořilo Vitra Design Museum ve Weil am Rhein (Německo) a přichází do Disseny Hub Barcelona s další sekcí zaměřenou na španělský design. Výstava v Barceloně zahrnuje výsledky výzkumu provedeného oddělením sbírek. Jedna sekce bude věnována průkopnickým návrhářům v 60., 70. a 80. letech, přičemž se podívá na asi šedesát jmen. Byla také přidána další sekce s návrhy pro ženy se současnými kousky.

Möbelmuseum Wien, Vídeň, Rakousko

Výstava představuje návrhářky za posledních 120 let a vypráví nový, vícehlasý příběh designu na pozadí boje za rovná práva. Představuje díla asi 80 návrhářek, včetně modernistických ikon, jako jsou Eileen Gray, Charlotte Perriand, Lilly Reich a Clara Porset, plus podnikatelek, jako jsou Florence Knoll a Armi Ratia, a také méně známé osobnosti, jako je sociální reformátorka Jane Addams. . Současné pozice zastupují designéři jako Matali Crasset, Patricia Urquiola, Julia Lohmann a kolektivy Matri-Archi a Futuress, které návštěvníky zavedou do současnosti a budoucnosti. Výstava „Here We Are! Frauen im Design 1900 – Today“ je stejně rozmanitá jako diskuse o feminismu v naší dnešní společnosti. Nabízí svěží a aktuální pohled na historii moderního designu a současné debaty a poskytuje podněty k zamyšlení nad tím, jaký by měl být design v jednadvacátém století, kdo jej definuje a pro koho je určen.

Play with Design

„Play with Design“ zdůrazňuje hravou povahu designu prostřednictvím velkého vzorku prací různých profesionálů, kteří jsou v mezinárodním měřítku jedním. Výstava se zabývá tvorbou designových mistrů jako Fredun Shapur (Jižní Afrika), Ken Garland (Velká Británie), Patrick Rylands (Velká Británie), Cruz Novillo (Španělsko), Antonio Vitali (Švýcarsko), Libuše Niklová (Česká republika), Bruno Munari nebo Enzo Mari (Itálie)​

CCCC Kulturní centrum, Valencie, Španělsko